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Trend in sight

FIAC Week: Paris dares with French artists

Art Market | In the excitement of the FIAC 2019 week at the Grand Palais and on FIAC Projects, at the Palais de Tokyo and at the Salon Galeristes, a stir is being witnessed around French artists little known on the international scenes.

Maurice Blaussyld (2002), Espace inaccessible (2010)
Vue de l’exposition « Futur, ancien, fugitif », Palais de Tokyo © Courtesy de l’artiste & Galerie Allen (Paris), Crédit photo : Aurélien Mole
Maurice Blaussyld (2002), Espace inaccessible (2010)
Vue de l’exposition « Futur, ancien, fugitif », Palais de Tokyo

© Courtesy de l’artiste & Galerie Allen (Paris), Crédit photo : Aurélien Mole

While the FIAC’s 2019 edition reflects a shifting market which is still struggling to locate new tendencies in the wake of an upcoming crisis, French artists sporadically appear in this international week’s spotlight. At the Petit Palais, for FIAC Projects, curated by Rebecca Lamarche-Vadel, the Sémiose gallery is producing three important works by Abraham Poincheval, Françoise Pétrovitch and by the group Présence Panchounette.

Abraham Poincheval, Le chevalier errant, l'homme sans ici, 2018 © Photo : A. Mole, Courtesy Semiose, Paris
Abraham Poincheval, Le chevalier errant, l'homme sans ici, 2018
© Photo : A. Mole, Courtesy Semiose, Paris

At the Grand Palais, the Christophe Gaillard gallery presents a solo exhibition by Hélène Delprat while the Papillon gallery brings to life the vitality of Erik Dietman’s work, in the international market’s shadow since his passing in 2002.

For the first time during this very strategic period, the Palais de Tokyo offers a journey around the works of 44 French artists born between 1930 and 1990, intertwining generations. In the context of a reexamination of art history, the exhibition entitled ’Futur, ancien, fugitif - une scène française studies little-known artists, neglected at the time or that are, according to the term used by curators… « singular ».

Pierre Joseph, Mur de mûres, série Photographies sans fin (2019)
Vue de l’exposition « Futur, ancien, fugitif », Palais de Tokyo © Courtesy de l’artiste & Galerie Air de Paris (Paris) 
Crédit photo : Aurélien Mole © Adagp, Paris, 2019
Pierre Joseph, Mur de mûres, série Photographies sans fin (2019) Vue de l’exposition « Futur, ancien, fugitif », Palais de Tokyo
© Courtesy de l’artiste & Galerie Air de Paris (Paris) Crédit photo : Aurélien Mole © Adagp, Paris, 2019

This is how artists that were well-known in the 1990s are repositioned or rediscovered in light of current trends. This is the case of Pierre Joseph associated by Nicolas Bourriaud to the Esthétique relationnelle, Maurice Blaussyld whose unique work captures the mystical folds of our contemporary era or Nina Childress whose narrative paintings taken in a halo of fluorescent colors translate the latent angst of our society, as well as Marc Camille Chaimowicz, Nathalie du Pasquier...

Marc Camille Chaimowicz, Cambrai XVIII (2019)
Vue de l’exposition « Futur, ancien, fugitif », Palais de Tokyo © Courtesy de l’artiste & Wallpapers by Artists. Coédition Musée des beaux-arts de Cambrai et Wallpapers by Artists
Crédit photo : Aurélien Mole
Marc Camille Chaimowicz, Cambrai XVIII (2019) Vue de l’exposition « Futur, ancien, fugitif », Palais de Tokyo
© Courtesy de l’artiste & Wallpapers by Artists. Coédition Musée des beaux-arts de Cambrai et Wallpapers by Artists Crédit photo : Aurélien Mole
And for the younger generation, in their wake : Caroline Mesquita, Laura Amiel, Agata Ingarden...

The salon Galeristes installs its fourth edition during the FIAC week, an essential timing to establish its specific approach to the French scene and showcase it to French and foreign collectors as well as international professionals.

Nathalie du Pasquier, D'un jour à l'autre (2019)
Vue de l’exposition « Futur, ancien, fugitif », Palais de Tokyo © Courtesy de l’artiste 
Crédit photo : Aurélien Mole
Nathalie du Pasquier, D'un jour à l'autre (2019) Vue de l’exposition « Futur, ancien, fugitif », Palais de Tokyo
© Courtesy de l’artiste Crédit photo : Aurélien Mole

This “meeting platform”, which produces content, opens a section specifically dedicated to the Anthology of French art, sixteen solo shows of major figures whose works anticipate or reflect contemporary movements such as Gilles Aillaud, Nathalie du Pasquier, Véra Molnar, Pierre Célice or Jean-Pierre Bertrand...

Jean-Pierre Bertrand, Installation La Parole coupée
Oeuvres de 1978 présentées sous cette forme en 1982 © Tous droits réservés / Archives Galerie de France
Jean-Pierre Bertrand, Installation La Parole coupée Oeuvres de 1978 présentées sous cette forme en 1982
© Tous droits réservés / Archives Galerie de France

Nina Rodrigues-Ely
Publié le 29/10/2019
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Version française

Maurice Blaussyld (2002), Espace inaccessible (2010) 
Vue de l’exposition « Futur, ancien, fugitif », Palais de Tokyo © Courtesy de l’artiste & Galerie Allen (Paris), Crédit photo : Aurélien Mole

Maurice Blaussyld (2002), Espace inaccessible (2010)
Vue de l’exposition « Futur, ancien, fugitif », Palais de Tokyo

© Courtesy de l’artiste & Galerie Allen (Paris), Crédit photo : Aurélien Mole

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